arkadia zdorwia

żywienie optymalne



"Właściwe odżywianie będzie medycyną jutra"

 

Linus Pauling (laureat Nagrody Nobla)

 

 

Żywienie optymalne niskowęglowodanowe

 

Podstawy żywienia optymalnego oparte są na ścisłej proporcji pomiędzy poszczególnymi składnikami pokarmowymi tzn. białkami, węglowodanami i tłuszczami oraz ich ilości spożywanej w gramach. Jest to dieta niskowęglowodanowa.

Należy posługiwać się tabelami wartości odżywczych produktów. Na ich podstawie można zaplanować jadłospis i zbilansować składniki odżywcze w ciągu doby. Wszelkie informacje zawarte w książkach dr Jana Kwaśniewskiego, Wolfganga Lutza oraz R. Atkinsa są całkowicie zgodne z aktualną wiedzą biochemiczną i w sposób logiczny wyjaśniają prawa rządzące metabolizmem. W diecie optymalnej nie ma fenomenu, wszystko opiera się bowiem na pewnych prawach. Człowiek na mocy praw natury znalazł się na końcu łańcucha pokarmowego i zdrowy jest wtedy, gdy żywi się białkiem i tłuszczem zwierzęcym, czerpiąc ze świata roślinnego niezbędne ilości węglowodanów i niektóre witaminy.

Koronnym dowodem stosowania żywienia optymalnego jest cofanie się chorób nieuleczalnych i poprawa funkcjonowania organizmu. Korzystny wpływ diety można odczuć już po kilku dniach, gdy ustępują zaburzenia ze strony przewodu pokarmowego (zgagi, wzdęcia, bóle wątroby), szybko wzrasta wydolność fizyczna, spada zapotrzebowanie na sen i poprawia się samopoczucie.

Zaawansowane choroby ustępują jednak wolniej. Przy użyciu prądów selektywnych i stosowaniu żywienia optymalnego bardzo szybko można pozbyć się zaburzeń rytmu serca, nadciśnienia (nawet w ciągu 14 dni), bólów reumatycznych, nerwicy, chromania przestankowego, nie trzymania moczu czy astmy oskrzelowej. Szybko cofa się cukrzyca typu II, ustępuje marskość wątroby czy przerost prostaty.

Nieszczęściem nauki, szczególnie polskiej, jest tzw. specjalizacja. Można w miarę dostatecznie znać się na kawałku człowieka, by zostać uznanym za specjalistę, ale aby być LEKARZEM trzeba koniecznie znać się na całym człowieku. Goethe stwierdził "To co naprawdę wielkie, musi być również proste. Nauki zasypują nas skomplikowanymi opisami rzeczywistości. Potężne kombinacje wzorów są przykrywką dla ludzkiej bezradności".

Setki tysięcy lat temu nasi praprzodkowie jako myśliwi i zbieracze żywili się tym, co upolowali i znaleźli w lesie, czyli mięsem, jajami z gniazd dzikich ptaków, szpikiem kostnym, serem, masłem, śmietaną, smalcem i jagodami. Żywili się białkiem i tłuszczami zwierzęcymi oraz węglowodanami, których w jagodach jest niewiele. Wiedząc tyle łatwiej jest zrozumieć, że do budowy organizmu młodego człowieka i do regeneracji tkanek osoby dorosłej potrzebne jest białko biologicznie i chemicznie zbliżone do białka tkanek ludzkich. Im bardziej wysoko przetworzoną żywność spożywa człowiek a skład białek w zjadanych produktach różni się od składu chemicznego ciała człowieka, tym pożywienie jest gorsze. Wydajność procesu trawienia i wchłaniania zależy w znacznym stopniu od jakości dostarczonego białka wraz z pożywieniem.

W zależności od towarzyszących chorób, należy odpowiednio dobierać białka w taki sposób, aby ich skład chemiczny był najbardziej zbliżony do składu chemicznego uszkodzonych chorobą tkanek. Przyczynowo można wyleczyć się z chorób tylko przez potrawy, które zjadamy. Herodot już dawno powiedział: "z potraw, które się zjada, powstają wszystkie choroby ludzkie".

 

Mit o cholesterolu

 

Cholesterol w ściankach naczyń krwionośnych wytwarzany jest z węglowodanów wtedy, kiedy w organizmie brakuje odpowiedniego materiału energetycznego, czyli wysokowartościowych tłuszczów zwierzęcych. Cholesterol powstający w ściankach naczyń krwionośnych jest końcowym produktem odpadowym przy przetwarzaniu glukozy na materiał energetyczny, co ma miejsce w żywieniu tradycyjnym, z małą ilością tłuszczu lub tłuszczu roślinnego. Takie przetwarzanie nie ma miejsca w żywieniu optymalnym, dlatego żywiącym się optymalnie miażdżyca i wylewy nie grożą.

Jednocześnie cholesterol ma bardzo ważną funkcję i organizm go bardzo potrzebuje.

W zdrowym organizmie utrzymują się dwa rodzaje cholesterolu, które pozostają w równowadze. Poziom cholesterolu nie ma bezpośredniego wpływu na stan naczyń krwionośnych. Im mniej jemy cholesterolu, tym więcej produkujemy go w naszej wątrobie, dlatego dieta uboga w tłuszcze nie może obniżyć poziomu cholesterolu we krwi. Najlepsze dla człowieka są tłuszcze twarde, pochodzenia zwierzęcego spożywane w postaci naturalnych tkanek zwierzęcych oraz te, które zawarte są w żółtkach jaj kurzych.

Żywienie bogato tłuszczowe nie powoduje otyłości, chorób serca i naczyń, natomiast powoduje niski poziom cholesterolu, niskie ciśnienie tętnicze krwi, brak zachorowań na miażdżycę i otyłość, bardzo wysoką wydolność fizyczną, leczenie z cukrzycy i chorób stawów.

 

TŁUSZCZ

 

Słonina i tłusty boczek jest lżej strawny od oliwki czy "masełka roślinnego", ponieważ te nasycone tłuszcze zawierające enzymy, sole mineralne i witaminy, trawione są w dwunastnicy po części na zasadzie samo trawienia i są kierowane z jelita bezpośrednio do przewodu chłonnego, skąd idą do krwi, natomiast te niby lekkostrawne tłuszcze roślinne są kierowane żyłą wrotną do wątroby, gdzie muszą być uzdatnione przed ich wykorzystaniem przez organizm.

Już ten jeden fakt mógłby stanowić dowód na to, że gatunkowi ludzkiemu przypisane są tłuszcze zwierzęce, jako źródło energii. Pamiętać należy też, że tłuszcze zwierzęce są przyswajane i spalane w 90%, zaś najlepsze margaryny, pachnące masłem, przyswajalne są w 50%, a oleje w 30-40%. Wszelkie margaryny "masłopodobne" zawierają po kilka środków chemicznych-są to metale, które są katalizatorami przy utwardzaniu margaryny oraz środki zmiękczające. Bez nich margaryna byłaby twardą bryłą, o nieprzyjemnym zapachu i smaku. Ponadto podczas utylizacji i usuwania z organizmu nieprzyswajalnej części olejów i margaryny powstaje kilka trujących substancji. Każdy biochemik wie, że nadmierne spożycie tłuszczy roślinnych jest przyczyną raka, miażdżycy, starzenia się, stanów zapalnych i powstaje z nich trujący aldehyd malonowy, metan, etan, pentan, czyli gazy techniczne.

W maśle i żółtkach jaj występują pewne ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych, których organizm ludzki nie umie sam syntetyzować, a nieduża ich ilość jest niezbędna do przemiany materii. W posiłkach optymalnych tłuszczu jest najwięcej, około 2- 3 gramy na 1 gram białka. Aby nasze posiłki były dla wszystkich smaczne częściej stosujemy takie desery jak lody optymalne, bita śmietanka z bakaliami, koktajle śmietankowo-owocowe i inne. Trzeba również pamiętać, jak ważne dla funkcji życiowych są witaminy A,D,E,K, które są rozpuszczalne w tłuszczach. Nie są one przyswajalne przez organizm człowieka bez tłuszczu w pożywieniu.

Tłuszcze zwierzęce są najlepsze dla ludzi, czyli słonina, podgardle, boczek, golonka, żeberka, masło, tłuszcz gęsi, łój, jajka, śmietana. Powszechnie stara się nam wmawiać, że tłuszcz szkodzi na wątrobę, podczas gdy podręczniki do biochemii dowodzą, że przyczyną np. stłuszczonej wątroby jest stosowanie przez dłuższy czas diety bogatej w węglowodany i ubogiej w tłuszcze. Wyższe kwasy tłuszczowe do wątroby w ogóle się nie wchłaniają, idą od razu do żyły czczej i wlewają się do krwioobiegu, co oznacza, że organizm uważa je za gotowe paliwo energetyczne. Natomiast węglowodany trzeba przetworzyć. Jeżeli ludzi boli wątroba po zjedzeniu tłuszczu, to dlatego, że jedzą równocześnie za dużo węglowodanów. Tłuszcz się spala najpierw, nie daje szansy węglowodanom do spalenia. Zatem muszą się one przemieniać w cyklu pentozowym i powodują np. otłuszczenie wątroby. Świnie od zawsze tuczy się ziemniakami, a gęsi kluskami, a nie smalcem.

 

BIAŁKO

 

Jednym z podstawowych składników odżywczych dla człowieka jest białko. Jakość białka ocenia się porównując zawartość aminokwasów egzogennych (tych, których organizm nie może syntetyzować) w spożytych pokarmach, z zawartością tych składników w pokarmach gwarantujących dobry stan odżywienia. W medycynie używa się pojęcia "wartość biologiczna białka". Jest to stosunek wagowy białka wchłoniętego do nie wchłoniętego. Zjedzone białko powinno w całości ulec strawieniu do aminokwasów, a te w całości zostać wchłonięte przez ścianki jelita do żyły wrotnej i płynąć z krwią do wątroby.

Niestety w praktyce po procesie trawienia niektóre cząstki białka zostają nie strawione, niektóre zaś rozłożone nie do pojedynczych aminokwasów, ale do łańcuchów polipeptydowych. Takie dłuższe łańcuchy nie są skutecznie wchłonięte przez ścianki jelita. W konsekwencji część zjedzonego białka nie może przedostać się do wnętrza naszego organizmu, pozostając jako odpad w jelicie grubym. Wydajność procesu trawienia i wchłaniania zależy w znacznym stopniu od jakości dostarczonego białka. Białko z mięsa ma 70% wchłanialności, białko z nabiału 50%, białko z produktów roślinnych poniżej 40%. Pozostała część białek nie wchłoniętych przechodzi dalej do jelita grubego i tam gnije stając się niejako "alergenem" dla organizmu. Reasumując, najlepsze białka znajdują się w jajach i mięsie. W praktyce oznacza to, że człowiek musiał by zjadać bardzo duże ilości produktów roślinnych, aby zaspokoić zapotrzebowanie na białko. Doktor Jan Kwaśniewski osobom młodym, rozwijającym się zaleca spożywanie całych jajek, a dojrzałym samych żółtek obok całych jaj.

Warto zwrócić uwagę na produkty podrobowe, zawierające w większej ilości białko zwane kolagenem. Chodzi przede wszystkim o wyleczenie z chorób zwyrodnieniowych, osteoporozy, a także o odnowę i zregenerowanie naturalnego płaszcza, jakim są powłoki skórne. Prawidłowo odżywiona skóra nie poddaje się zmarszczkom i jest bardziej odporna na zmiany atmosferyczne.

 

WĘGLOWODANY

 

Węglowodany to inaczej cukry. Jedne węglowodany są słodkie: występujące w miodzie, słodkich owocach, cukrze buraczanym, inne niesłodkie: występujące w mące, chlebie, kaszach, ziemniakach, warzywach, orzechach. Ponadto cechą węglowodanów jest to, że są proste-glukoza, fruktoza, sacharoza i złożone - skrobia, celuloza (błonnik), pektyny. Diety beztłuszczowe zawierają duże ilości cukrów prostych, a zwłaszcza fruktozy, która w wątrobie jest prawie w całości przetworzona na trójglicerydy, a te na cholesterol LDL. Dodatkowa fruktoza jest również odpowiedzialna za rozwój zaćmy w soczewce oka, zwłaszcza u chorych na cukrzycę.

Diety roślinne zawierają dużo błonnika, który jest ważnym źródłem energii u zwierząt trawożernych, jednak w organizmie człowieka praktycznie nie może być trawiony ze względu na odmienny skład flory bakteryjnej. Obecnie coraz częściej pojawiają się w fachowym piśmiennictwie doniesienia o rakotwórczym działaniu błonnika, gdyż podstawowa zasada onkologii mówi, że każde substancje drażniące mają takie działanie. Po przejściu na żywienie optymalne organizm przestaje przetwarzać węglowodany na materiał energetyczny, ale nie przestaje wykorzystywać ich , jako niezbędnego surowca do procesów metabolicznych. Węglowodany w połączeniu z białkami i tłuszczami uczestniczą w budowie komórek oraz ciągłym procesie regeneracji tkanek i wytwarzania energii. Do Arkadii Zdrowia zgłasza się wiele osób, które pragną zdobyć wiedzę, aby pozbyć się chorób poprzez zastosowanie żywienia optymalnego i zabiegów prądami selektywnymi.

Tutaj służymy radą i pomocą a także wykładami i konsultacjami lekarzy optymalnych.

Można też na miejscu zakupić naturalną żywność, produkty optymalne oraz literaturę.

Z A P R A S Z A M Y